Najczęściej wyszukiwane:

Strategia Wydziału Chemii

Wydział Chemii Uniwersytetu Łódzkiego (WCh UŁ) został powołany do samodzielnego funkcjonowania Zarządzeniem Rektora UŁ z dnia 16 kwietnia 2007 roku. Historia Wydziału sięga jednak dużo wcześniej, a konkretnie roku 1945 kiedy powołano do życia Wydział Matematyczno-Przyrodniczy. W następnych dziesięcioleciach z jego struktur wyodrębniono m.in. Wydział Matematyki, Fizyki i Chemii, funkcjonujący w takiej formie do roku 1996, a następnie w wyniku podziału, Wydział Fizyki i Chemii, który istniał do roku 2007. Od tego roku datuje się działalność samodzielnego WCh. 

Przez lata funkcjonowania WCh UŁ wypracował znaczącą pozycję na mapie naukowej Polski, toteż przyszłe działania mają na celu ugruntowanie tej pozycji, a nawet jej umocnienie poprzez podejmowanie stosownych działań w wielu obszarach, istotnych dla jego funkcjonowania. 

Priorytetem będzie nieustanne podnoszenie jakości prowadzonych badań, a w konsekwencji uzyskanie jak najwyższej oceny podczas kolejnej ewaluacji jednostek naukowych. Będzie to możliwe dzięki prowadzeniu badań na najwyższym poziomie, przy jak największym udziale i zaangażowaniu studentów wszystkich stopni studiów, w szczególności zaś doktorantów. Istotny element tych działań będzie stanowiła właściwa polityka kadrowa oraz, co nie mniej ważne, rozbudowa i modernizacja istniejącej bazy aparaturowej. W założeniu ma to również wpłynąć na wysoki poziom kształcenia, a w konsekwencji uczyni absolwentów bardziej konkurencyjnymi na rynku pracy. Znaczącą rolę w tym procesie będzie odgrywało szeroko pojęte umiędzynarodowienie Wydziału oraz bardziej ścisła współpraca z otoczeniem biznesowym.

Priorytetowe cele Wydziału Chemii wpisują się w ogólną strategię rozwoju Uniwersytetu Łódzkiego i obejmują pięć najważniejszych obszarów:

1. Działalność naukowo-badawczą,
2. Działalność dydaktyczną,
3. Współpracę z zagranicą i umiędzynarodowienie Wydziału,
4. Współpracę z otoczeniem biznesowym,
5. Zarządzanie Wydziałem.

Działalność naukowo-badawcza

Rozwijanie działalności naukowo-badawczej stanowi główny strategiczny cel funkcjonowania Wydziału Chemii. Wszystkie działania podjęte w tym obszarze mają za zadanie wzmacnianie pozycji naukowej Wydziału, w celu uzyskania jak najlepszego wyniku w kolejnych ocenach parametrycznych Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Ze względu na specyfikę Wydziału, jego dotychczasowe dokonania oraz usytuowanie pośród innych podobnych jednostek w Polsce, priorytetem jest uzyskanie kategorii A lub wyższej, co pozwoli w przyszłej perspektywie na dalszy dynamiczny rozwój Wydziału. Będzie to możliwe m.in. dzięki prowadzeniu badań interdyscyplinarnych, nakierowanych na aktualne trendy współczesnej gospodarki, a w konsekwencji potrzeby społeczeństwa. 

Realizacja tak postawionego celu będzie możliwa dzięki zwiększeniu potencjału badawczego Wydziału, m.in. poprzez:
  • maksymalizację wysiłków w obszarze pozyskiwania finansowania z tzw. krajowych
    środków zewnętrznych, włączając Narodowe Centrum Nauki, Narodowe Centrum
    Badań i Rozwoju oraz Środki Regionalne,
  • podjęcie prób tworzenia konsorcjów z innymi jednostkami z kraju i zagranicy w celu
    zoptymalizowania możliwości aplikowania o środki Europejskie,
  • wsparcie zespołów badawczych działających w strukturze Wydziału w ramach środków
    wydziałowych w przypadku zakupu nowoczesnej aparatury,
  • zorientowanie badań na zastosowania praktyczne w celu zwiększenia ich
    konkurencyjności i atrakcyjności dla przedsiębiorców, a tym samym podniesienie
    możliwości patentowania uzyskiwanych wyników oraz podejmowania bezpośredniej
    współpracy,
  • wspieranie i zachęcanie pracowników do publikowania wyników badań w najlepszych
    czasopismach o zasięgu międzynarodowym, co przełoży się na podnoszenie
    kwalifikacji i szybszy rozwój kariery naukowej; promowane będzie takie podejście w
    ankiecie oceny pracowniczej, co z kolei znajdzie swoje odzwierciedlenie w
    motywacyjnym systemie wynagrodzeń funkcjonującym na WCh,
  • zwiększenie liczby konferencji naukowych i seminariów organizowanych na Wydziale,
    głównie tych o zasięgu międzynarodowym,
  • rozszerzenie szeroko pojętej mobilności naukowej, w tym zwiększenie liczby
    pracowników, szczególnie młodych, odbywających staże naukowe i praktyki w dobrych
    i bardzo dobrych ośrodkach zagranicznych i krajowych.
     

Działalność dydaktyczna

W obszarze działalności dydaktycznej celem strategicznym WCh jest utrzymywanie liczby studentów na bieżącym poziomie lub jego zwiększenie, ale tylko w przypadku pozyskiwania najlepszych absolwentów szkół średnich. Ma to skutkować wysokim poziomem kształcenia nie tylko na poziomie teoretycznym ale również praktycznym. Przyciągnięcie najlepszych kandydatów może nastąpić w przypadku atrakcyjnej oferty edukacyjnej, która obejmie co najwyżej kilka kierunków studiów, kształcących wszechstronnie we wszystkich obszarach chemii. W konsekwencji powstanie konkurencyjna w skali kraju oferta dla młodych ludzi planujących związać swoje życie zawodowe z szeroko pojętą chemią.

Cel strategiczny dotyczący działalności dydaktycznej będzie realizowany poprzez następujące działania:
  • modyfikację istniejących oraz tworzenie nowych kierunków studiów w taki sposób, aby maksymalnie zwiększyć atrakcyjność absolwentów na wymagającym rynku pracy,
  • zaangażowanie Rady Biznesu działającej przy WCh UŁ w działania zmierzające do uruchomienia studiów międzyobszarowych, zapewniających większą liczbę zajęć praktycznych (praktyk),
  • intensyfikacja w zakresie włączania studentów w badania naukowe w celu zdobycia przez nich jak największego doświadczenia praktycznego; mobilizowanie studentów do aplikowania o środki na finansowanie badań; takie podejście uświadomi studentom
    współczesną specyfikę prowadzenia badań naukowych począwszy od samej koncepcji, poprzez aplikowanie o środki finansowe i realizację projektu badawczego, aż do prezentacji i upowszechnienia uzyskanych wyników z poszanowaniem zasad prawa autorskiego,
  • starania w kierunku zwiększenia liczby studentów z zagranicy,
  • zwiększenie liczby godzin prowadzanych przez nauczycieli spoza Polski (visiting
    professor), promowanie wybitnych specjalistów,
  • uwzględnienie efektywności działania nauczycieli akademickich na polu dydaktyki poprzez premiowanie najlepszych osiągnięć dydaktycznych w ankiecie oceny pracowniczej, co podobnie jak w przypadku osiągnięć naukowych znajdzie swoje odzwierciedlenie w motywacyjnym systemie wynagrodzeń,
  • konsultowanie najważniejszych działań w obszarze działalności dydaktycznej i jakości kształcenia z Wydziałową Komisją ds. jakości Kształcenia w celu utrzymywania najwyższych standardów w tym zakresie,
  • wspieranie przez władze Wydziału istotnych inicjatyw studenckich dotyczących organizowania konferencji naukowych,
  • aktualizowanie oferty różnych form dokształcania na WCh, w tym uruchamianie nowych lub kontynuowanie istniejących studiów podyplomowych,
  • poszerzanie współpracy z placówkami oświaty (szkołami), promocja Wydziału w wśród młodzieży szkolnej (pokazy, warsztaty); kontynuacja projektów takich jak Uniwersytet Zawsze Otwarty i Akademii Ciekawej Chemii adresowanych do młodzieży szkół podstawowych oraz średnich,
  • podnoszenie kompetencji dydaktycznych i tzw. miękkich przez pracowników Wydziału prowadzące do wzrostu jakości nauczania i atrakcyjności zajęć,
  • stwarzanie warunków sprzyjających ogólnemu (w tym naukowemu) rozwojowi studentów,
  • przystosowanie procesu i warunków kształcenia dla potrzeb osób niepełnosprawnych.
     

Współpraca z zagranicą i umiędzynarodowienie Wydziału

W kontekście szeroko pojętej współpracy z zagranicą pracownicy WCh od lat rozwijają kontakty naukowe z wieloma ośrodkami zagranicznymi, co zaowocowało licznymi wspólnymi publikacjami, konferencjami i projektami badawczymi. Ta formalna i nieformalna współpraca umożliwia bezpośrednie kontakty z uznanymi naukowcami praktycznie z całego świata, nie tylko w przypadku pracowników Wydziału ale również studentów. Ważnym aspektem działalności w obszarze umiędzynarodowienia Wydziału będzie rozwój oferty dydaktycznej dla obcokrajowców, a w konsekwencji wzrost mobilności studentów. Podstawowym elementem strategii w zakresie współpracy z zagranicą będzie intensyfikacja dotychczasowych działań oraz podjęcie nowych, a mianowicie:

Działania w zakresie współpracy z zagranicą
  • zwiększenie aktywności w tworzeniu międzynarodowych zespołów badawczych, a w konsekwencji wzrost liczby publikacji, szczególnie tych najwyżej punktowanych przez MNiSW,
  • aplikowanie o środki finansowe, krajowe i zagraniczne, wspólnie z partnerami zagranicznymi, w szczególności zaś udział w programach unijnych,
  • zwiększenie liczby wykładowców z renomowanych ośrodków zagranicznych prowadzących okresowo zajęcia dla studentów Wydziału,
  • pozyskanie pracowników o bardzo wysokich osiągnięciach naukowych z ośrodków zagranicznych,
  • stworzenie bardziej przyjaznych warunków do studiowania i zabieganie o większą liczbę studentów obcokrajowców, m.in. poprzez zwiększenie liczby przedmiotów prowadzonych w języku angielskim,
  • zwiększenie liczby osób z zagranicy odbywających staże naukowe w laboratoriach Wydziału dzięki środkom pozyskanym w instytucjach polskich i zagranicznych (np. NAWA, EMBO i inne),
  • umacnianie międzynarodowej rozpoznawalności naukowej pracowników poprzez wspieranie osób aktywnie uczestniczących w konferencjach międzynarodowych,
  • zwiększenie liczby konferencji międzynarodowych organizowanych na Wydziale,
  • aktywne informowanie o możliwościach wymiany międzynarodowej, w tym dedykowanych programach mobilnościowych (np. ERASMUS, CEEPUS), oraz wspieranie w tym zakresie zarówno pracowników jak i studentów.
     

Współpraca z otoczeniem biznesowym

Od wielu lat WCh dostosowuje się do dynamicznych zmian zachodzących w obszarze uwarunkowań społeczno-gospodarczych. Należy podkreślić, że umiejętność szybkiego reagowania na zachodzące zmiany i zdolność dostosowywania się do nowych warunków stanowi często o randze uczelni czy wydziału. Istotnym elementem tego procesu jest w chwili obecnej współpraca ze środowiskiem biznesowym. Od szeregu lat polityka kolejnych rządów kładzie coraz większy nacisk na ścisłe powiązanie prowadzonych badań z zastosowaniami praktycznymi. Mają temu służyć m.in. specjalne programy finansujące działania w obszarze B+R. Specyfika WCh UŁ stwarza w tym zakresie znaczne możliwości, stąd jednym z celów strategicznych WCh jest, ogólnie rzecz ujmując, zdynamizowanie współpracy z przedsiębiorcami.

Cel ten będzie realizowany m.in. poprzez:
  • promocję Wydziału i zainteresowanie otoczenia biznesowego badaniami naukowymi prowadzonymi na Wydziale,
  • prowadzenie wspólnych badań i aplikowanie o środki finansowe wspólnie z przedstawicielami otoczenia biznesowego, w tym członkami Rady Biznesu działającej przy WCh,
  • promocji wydarzeń organizowanych wspólnie z otoczeniem biznesowym,
  • podejmowanie inicjatyw w celu zaangażowania środowiska biznesowego w tworzenie nowych kierunków studiów oraz konsultowanie zmian w programach studiów już istniejących,
  • intensyfikację działań w zakresie realizacji prac dyplomowych wykonywanych dla potrzeb i przy współpracy przedsiębiorców.
     

Zarządzanie Wydziałem

Sprawne zarządzanie Wydziałem stanowi gwarancję realizacji przedstawionych powyżej strategicznych założeń. Będzie to możliwe dzięki odpowiedniemu podziałowi zadań i przypisaniu konkretnych kompetencji przedstawicielom władz Wydziału, w tym również Kierownikom poszczególnych jednostek (katedr). 

Zoptymalizowanie efektywności zarządzania Wydziałem będzie możliwe dzięki:
  • dostosowaniu struktury organizacyjnej do aktualnej sytuacji kadrowej w zakresie podziału na Katedry i Zakłady, z uwzględnieniem prowadzonej w jednostkach tematyki badawczej oraz możliwości i potrzeb dydaktycznych,
  • konsolidacji jednostek w celu zwiększenia ich potencjału naukowego i dydaktycznego, przy zachowaniu zgodności przeprowadzanych zmian ze Statutem UŁ.
  • prowadzeniu polityki kadrowej w zakresie możliwości elastycznego „przesuwania etatów” pomiędzy jednostkami organizacyjnymi; celem odpowiedzialnej polityki kadrowej będzie stworzenie zespołu pracowników cechujących się dużą efektywnością w zakresie prowadzenia nowoczesnych badań naukowych jak również zapewniających najwyższą jakość kształcenia studentów,
  • optymalizacji pracy pracowników administracji Wydziału (dziekanatu).
     
Podstawą prawidłowego funkcjonowania Wydziału w realiach samodzielności finansowej jest utrzymywanie stabilnej sytuacji finansowej z dodatnim bilansem rocznym. Realizacja tego celu będzie możliwa dzięki:
  • optymalizacji kosztów utrzymania Wydziału,
  • intensyfikacji pozyskiwania środków finansowych ze źródeł zewnętrznych (Narodowe Centrum Nauki, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Środki Regionalne) oraz poszukiwaniu nowych możliwości finansowania,
  • zwiększeniu finansowania potrzeb dydaktycznych Wydziału ze środków zewnętrznych (granty dydaktyczne),
  • stworzeniu oferty badań komercyjnych dla przedsiębiorców i zwiększeniu przychodów z tego tytułu,
  • prowadzeniu odpowiedzialnej, adekwatnej do bieżącej sytuacji polityki kadrowej, z uwzględnieniem przejrzystych zasad oceny okresowej pracowników oraz utrzymaniu systemu motywacyjnego wynagrodzeń.
     
Bardzo ważny aspekt prawidłowego funkcjonowania Wydziału stanowi infrastruktura techniczna rozumiana jako zaplecze lokalowe oraz baza aparaturowa. Niezwykle istotne będzie zwiększenie potencjału badawczego wszystkich zespołów, a w konsekwencji znaczne podniesienie ich efektywności naukowej. Priorytetem w działalności WCh w tym zakresie będzie:
  • utrzymywanie pomieszczeń (budynków) w kondycji umożliwiającej bezpieczną i komfortową pracę zarówno w przypadku pracowników jak i studentów,
  • modernizacja istniejącej bazy lokalowej w celu poprawienia komfortu pracy, poprzez, np. zainstalowanie tablic multimedialnych w wybranych salach dydaktycznych, ale również optymalizacja kosztów utrzymania,
  • wspieranie poszczególnych jednostek w przypadku poszukiwania środków finansowych na zakup aparatury; ważny element tego wsparcia będzie stanowiło bezpośrednie dofinansowywanie zakupów przez Dziekana Wydziału,
  • intensyfikacja działań w zakresie pozyskiwania środków zewnętrznych na zakup tzw. dużej infrastruktury badawczej.
     
Sprawne funkcjonowanie WCh wymaga również znaczącej modernizacji zaplecza informatycznego. Strategicznym celem w tym obszarze będzie udoskonalenie i dostosowanie istniejącej infrastruktury dla potrzeb zarówno pracowników jak i studentów. Odbędzie się to m.in. poprzez:
  • wymianę przestarzałych urządzeń na nowe, o parametrach umożliwiających ich rozbudowę w przyszłych latach,
  • rozszerzenie pokrycia sygnałem sieci bezprzewodowej budynków Wydziału oraz zwiększenie liczby punktów dostępowych tej sieci,
  • wdrożenie ogólnopolskiego systemu autoryzacji dostępu do sieci bezprzewodowej (Eduroam),
  • stworzenie w porozumieniu z władzami Uczelni nowej i przejrzystej strony internetowej spełniającej oczekiwania pracowników, studentów oraz kandydatów na studia, także obcokrajowców, która wypełni standardy przynależne Wydziałowi, Uczelni i będzie jednocześnie odzwierciedleniem ich rangi.
     

Podsumowanie

Wszystkie działania podejmowane przez Wydział Chemii w najbliższych latach będą zmierzały do wzmocnienia jego pozycji na tle podobnych jednostek działających w kraju. Specyfika uniwersyteckiego wydziału jakim jest Wydział Chemii UŁ powoduje, że dwa najważniejsze obszary jego działalności, czyli działalność naukowa i dydaktyczna wzajemnie się przenikają, są ze sobą ściśle powiązane i tylko zrównoważony rozwój obydwu zapewni osiągnięcie strategicznych celów przedstawionych w dokumencie.

ul. Tamka 12,
91-403 Łódź

tel: 42/635 57 44, 42/635 57 43
fax: 42/635 57 44

Funduszepleu
Projekt Multiportalu UŁ współfinansowany z funduszy Unii Europejskiej w ramach konkursu NCBR